неділю, 26 лютого 2023 р.

Урок в/н

 План уроку

Професія: «Тракторист-машиніст с\г виробництва категорія А»

Група: 21 курс ІІ.

Тема уроку: Технічне обслуговування та ремонт тракторів відповідно до кваліфікації А1.

Мета уроку: навчити учнів проводити технічне обслуговування та ремонт тракторів. Залучити учнів до поглибленого осмислення поставлених на опрацювання завдан.  Закріпити професійні знання, уміння, навички, які формуються і розвиваються на уроці в\н.

Розвиваюча мета:  розвивати навики самоконтролю, професійне мислення, та здібності самостійного і колективного аналізу поданої інформації.

Виховна мета: формувати та виховувати в учнів трудової таробочої дисципліни, творче ставлення до виконання трудового процесу, бережливе ставлення до обладнання та інструментів.

Форма організації в\н: навчання учнів у складі учнівських бригад.

Дидактичне забезпечення уроку: двигуни СМД – 19, головки блоків, поршні,

Вкладиші, кольца, протирочна паста, пристосування для протирання клапанів.

Набів інструментів: набір головок, ключі, пристрої для регулювання форсунок КН -562, форсунки, розпилювачі. Пристосування для перевірки гідравлічної системи, насоси НШ -32 У, НШ – 50-2, набір манжетів і сальників, циліндри У-75, Ц-100, Ц-120., пристрої для збирання циліндрів, набір запчастин до водяного насоса, набір щупів. 

Номера і назва завдань:

Розбирання муфти зчеплення, виявлення дефектів, наклепувати чи наклеювати прокладки

Провести технічне обслуговування та ремонт пускового двигуна ПД-10У.

Провести технічне обслуговування та ремонт блока і голки циліндрів, ремонт розподільчого механізму.

Провести технічне обслуговування та ремонт системи мащення, системи охолодження і системи живлення.

Провести розборку деталей гідравлічної системи розлянути  акумуляторні батареї до зарядки, провести технічне обслуговування агрегатів і приладів електрообладнання.

Час проведення: 6 годин.

Місце проведення: пункт технічного обслуговування та ремонту машин.

Хід уроку:

І. Організаційна частина: 3-5 хв.

1. Привітання .

2. Перевірка наявності учнів (по журналу).

3. Перевірити готовність учнів до уроку, їх зовнішній вигляд.

4. Безпека праці. 

ІІ. Вступний інструктаж. 15-45 хв.

Повідомити тему уроку.

Повідомити мету уроку.

Перевірити знання учнів по вивченому матеріалу.

а. Назвати основні несправності  муфти зчеплення.

б. Назвати основні несправності двигуна ПД- 10.

в. Які несправності при технічному обслуговуванні блока, головки двигуна.

г. Як виявити несправності в системі мащення, системи живлення та системи охолодження.

д. Які несправності в гідравлічній системі і як їх виявити не розбираючи вузлів, а також в обслуговуванні електрообладнання.

4. Провести аналіз і доповнення відповідей учнів.

5. Підведення підсумків опитування.

6. Пояснення нового матеріалу.

Показати, який інструмент використовується для розбирання муфти зщеплення.

Провести розборку муфти і виявити несправності (відламані куски накладок, зтерті накладки до заклепок, одна лапка затерта зовсім і т.д.

Витримний підшипник зовсім нерухається є тріснуті пружини.

Потрібно брати зубило обрубати всі закрепки і накладки і дальше насвердлити отворівдіаметром як на дискові, а після цього зробити потаї під головки заклепки. Після чого можна клепати два диски і стальний разомзєднувати їх затискачами. Потім підібрати пружини, підшипники та зібрати і відрегулювати муфти зчеплення. Відцентрувати валом муфти самого диска. Приєднати диск і відрегулювати  лапки одинаково відступиці диска до  важілів витимного підшипника рівно 12,5 мм, заклепки заглибити на 1-1,5мм при приклепуванні. Товщина диска 9,6-10,5 мм  трактора МТЗ-80.

При технічному обслуговуванні пускового двигуна виявлено тріщини на корпусі тому його потрібно замінити. Для проведення поточного ремонту пусковий двигун знімають з дизеля і частково розбирають. Потрібно перевірити спрацювання кілець, поршня, герметичності ущільнення головки, підвищений зазор між поршнем та циліндром (величина компресії в циліндрі менша як 0,45 МПА або 4,5 кт\см.).

Провести розборку, а саме:  знятизняти головку циліндра, прокладку, зняти циліндр і прокладку з картера.

Очистити дзеркало циліндра і поршня від нагару та заміряти внутрішній розмір гільзи в двух взаємноперпендикулярних площинах нутроміром.  

Овальність не повинна перевищувати 0,03-0,09 мм. Якщо  більше то потрібно міняти комплектциліндр-поршень. При заміні циліндри і поршені повинні бути однієї розмірної групи.

Розмірні групи деталей циліндро-поршневої групи пускових двигунів.

Розміри 

Діаметр юбки 

поршня, мм

Діаметр поршня, мм

Діаметр циліндра, мм


Виробничі 

71,82

72+0,03

72


Ремонтні Р1

72,57

72,75

72,75


Ремонтні Р2

73,72

73,5

73,5


Зазор стику поршневих кілець встановлених в циліндр на відстані 10-15 мм від верху повинен бути 3,3-3,6 мм.

Провести технічне обслуговування блока двигуна: при цьому перевірити  зовнішній огляд (підтікання, тріщини, отвори).  Після цього зняти головку циліндрів, прокладку головки циліндра . перевіряють її технічний стан, перевірити головку на короблення (за допомогою повіркової лінійки і щупа. Якщо короблення головки перевищує допустиме 0,15мм потрібо шліфувати головку, а поверхні клапанних гнізд обробляють набором фрез напрямними хвостовиками. 

Після обробки гнізд клапани протирають  до гнізд  за допомогою електродрелі, змастивши поверхню фасок клапанів пастою для протирання. Фрези потрібно мати І- під кутом 15, ІІ – під кутом  75, ІІІ – під кутом 45. Розміри фасок  клапанних гнізд і протертої кільцевої поверхні відповідати: 

Назва 

Ширина фаски клапанного гнізда

Ширина кільцевої смужки


Впускний 

2,5 мм

1,5-2,5 мм


Випускний 

2,3 мм

-


Перевірити герметичність протертих клапанів заливанням гасу і пртримати протягом 2 хв. Перевірити клапанні пружини на робочу пружність і на робочу довжину (висоту) впускний 63 мм випускний 74 мм. Зусилля пружини стиснутої до до робочої висоти 25,6 кг – впускний, випускний -  44,5 кг.

 Складання і випробування головки циліндрів виконують у послідовності, зворотній розбиранню. Встановлення головки циліндрів на блок-карту виконують у послідовності зворотній зніманню. Прокладку встановлюють широким окантуванням на поверхню блока-циліндрів і перед тим змастити прокладку герметіком чи графічною пастою.

Перед встановленням головки  циліндрів на блок  залити по 30 г дизельного масла в кожен циліндр затягувати гайки шпильок кріплення головки не менше як за 2 прийоми. Остаточно затягувати динамотричним ключем момент затяжки 160-180 Нм, або 16-18 кг\м, МТЗ -80 Т-150 220-240 Нм.

Регулювання зазорів в клапанному механізмі перевіряють і регулюють між коромислом і клапаном. Регулюють на холостому стані  МТЗ -80\82 30мм, Т-150- 0,48-0,5мм, на гарячому біля 70 С, МТЗ -80\82- 0,25,  Т-150- 0,4-0,45. Порядок роботи циліндрів в МТЗ- 80\82  І-3-4-2  ТБО 153624.

Перевірка технічного стану циліндратпоршневої групи. Тріщини на поверхні гільз і поршнів недопускаються.

Заміряти внутрішній діаметер гільз циліндрів, які знаходяться в юблоці, в двох взаємоперпендикулярних площинах на довжині 100 мм від нижнього краю гільзи, а також на довжині 15мм від верхнього краю гільзиза допомогою нутроміра НН 100-160 овальність і конусність гільз  циліндрів повинна бути в межах 0,02- 0,09мм.

При замірі поршневих кільць, гільзи циліндрів, які мають овальність в зоні максимального спрацювання понад 0,05 мм, повертають відносно попереднього положення на 90. Якщо спрацювання внутрішньої поверхні гільзи вище допустимого м МТЗ- 80\82   М- 110+0,02 С 110+0,02+0,04,  Б – 110+0,04+0,06. Т-150 М- 130,00-130,02, Б -130,02-130,04., діаметр юбки поршня в мм МТЗ- 80\82   М- 110+0,14-0,16 С 110+0,12+0,14,  Б – 110+0,12+0,10., Т-150 М- 129,76-129,78, Б -129,78-128,80.

Перед встановленням поршня змащюють його кільця дизельним маслом.

Встановлюють поршень з поршневими кільцями за допомогою пристрою. встановлюють кришки на шатун відповідно їх міток. Затягнути шатунні болти динаметричним ключем. Дизелі Д-240 – 16-18 кг\метр, Т-150 20-22 кг\метр.момент прокручування колінчатого валу після затягування всіх шатунних болтів не повинен перевищувати 5 кг\метрів. Встановити піддон картера і прокладки змастити її графічною змазкою.

Провести технічне обслуговування і ремонт системи мащення, охолодження, живлення.

Серед основних вузлів, які входять в систему змащення це: масляний насос з маслоприймачем, центробіжний масляний фільтр, иасляний радіатор, крім цього в системі змащення входить маслопроводи, зяднувальна арматура, контрольні прилади, манометр, запобіжні клапани.

Масляний насос є непрацюючим коли в нього є фактичне спрацювання його корпуса і шестерен. Якщо є в наявноті хоча б одна із цих несправностей насоспотрібно міняти на новий, або відремонтований. Спрацювання шестерен, кришок і корпуса в сприянні з шестернями без розборки насоса визначають по спаду подач. Для цього після очитки і огляду випробовують насос на спеціальному стенді КН- 5278. Встановлюють новий чи відремонтований насос або блок картер і закріплюють, монтують труби радіаторної і напірної секції та ставлять прокладку.

При встановленні масляного насоса і шестерні колінчастого вала необхідно витримати зазор 0,25-0,4мм користуючись прокладками.

Масляний фільтр – добре промити деталі ротора в дизельному паливі.  Внутрішні стінки, кришки і днище очистити скребком. Вихідні отвори форсунок прочистити мідним чи латунним дротом діаметром 1,5-1,8 мм.

Складання ротора у зворотній послідовності . для збереження збалансування ротора риски (мітки)  повинні збігтися.

Підтікання масла з-під кришки ротора і гайки не допускається. При повірці роботи центрифуги на слух після зупинки дизеля протягом 30 сек. Чути поступово затухаючий шум ротора.

Редукційні і запбіжні клапани промити в дизельному паливі. Складають клапани в зворотній послідовності встановлюють на стенд і регулюють на тиск спочатку відкривають клапан, сильвий клапан 3-3,5 кг\см запобіжний 4,5-5,7 кг\см, перепускний 6,0-7,0 кг\см.

Водяний насос - пошкодження корпусу, також вала насоса, підшипники, підтікання рідини під час роботи двигуна.

Відкрити болти кріпленнякрильчатки і гайки з валика водяного насоса, зняти шків, зняти манжету і стопорне кільце. Випресовувати валик водяного насоса разом з підшипниками. Оглянути поверхню крильчатки водяного насоса. При складанні валика насосазакладати в міжпішипникову порожнину  10мм мастила ЛІТОЛ -24. Манжети встановити на посадочні місця так, щоб отвори з пружинами були спрямовані в бік підшипників.

Посадочні місця манжети змастити салідолом. Крильчатку встановити так, щобвиступи ущільнювальної шайби і обойми сальника ввійшли у ведучі пази крильчатки. Підтікання води не допускається .

Перевірка технічного стану форсунок.

Промити в гасі, видалити нагар  та перевірити тиск початку вириску встановивши форсунку на стенд для випробування, який відповідає 170-180 кг\см. перевірити якість розливання палива без крапель, згустків. Вириск повинен бути чітким і супроводжуватися характерним звуком. При незадовільних результатах розпилювач замінюють.

Технічне обслуговування електрообладнання.

Основні несправності : підтікання та саморозрядження, коротке замикання різнойменних пластин, сульфітація пластин, окислення пелюсних штирів і наконечників; тріщини пластику-гайки, кришки, що спричиняє підтікання електроліту. Нормальне розрядження справної батареї становить 1-2% за добу.

Причинами підвищеного саморозрядження є: 

Забруднення поверхні батареї,

Доливання звичайної (не дистильованої) води, що містить луги і солі,

Потрапляння в середину акумулятора частинок металу.

Для усунення несправностей слід протерти поверхню батареї чи замінити електроліт і і промити внутрішню поверхню бака.

Коротке замикання – це в середині акумулятора проходить кипіння електроліту та різке зниження напруги, що найчастіше спричиняється осипанням активної маси і руйнуванням сепараторів. Розібрати і замінити несправні елементи.

Сульфітація пластин – це утворення на них кристалів сірчанокислого свинцю у вигляді білого нальоту. Внаслідок цього активна маса пластин зменшується, а отже знижується ємність батареї. 

Сульфітація – розрядження батареї нижче 1,7 В на один акамулятор. 

Оголення пластини внаслідок зменшення рівня електроліту.

Тривале зберігання батареї без підзарядження чи розрядженою.

Велика густина електроліту.

Тривале користування стартером під час пуску двигуна.

Невелику сульфітація можна усунут проведенням одного або кількох циклів(зарядження-розрядження).

Окислення полюсних штирів – призводить до збільшення опору в зовнішньому колі і навіть до припинення струму.

Для усунення несправності треба зачистити штирі та затискачі клем і закріпити їх та змастити штирі і затискачі шаром вазеліну.

Підтікання електроліту крізь тріщини.

Батарею здати в ремонт.

Техніка безпеки – оскільки під час роботи батареї утворюється гримучі гази (суміш водню з киснем), то щоб запобігти вибуху не можна оглядати батарею з відкритим бачком.

При перевірці рівня електроліту, яка має становити 10-15мм не можна для цього застосовувати металевий стержень, а тільки скляну трубку.

Технічне обслуговування генератора.

Основні несправності – забруднення чи замаслення контактних кілець.

Спрацювання і зависання щіток.

Обрив чи коротке замикання в обмотках.

Обкислення та обгорання контактів регулятора.

Неправильний зазор між ними.

Справність генератора і регулятора напруги можна перевірити за допомогою вольтметра, підключеного до (+) (-) масагенератора, коли працює двигун.

 Якшо покази вольтметра будуть 14-15 В то генератор і регулятор напруги і коло заряджених акамуляторної батареї справні.

Технічне обслуговування стартера.

До несправностей стартера належать: 

Ослаблення кріплення підвідних проводів.

 Спрацювання або забруднення щіток і колектора.

Окислення контактів вмикача.

Обрив або замикання в обмотках.

Спрацювання деталей муфти вільного ходу та зубів шестерні.

Для усунення несправностей зняти стартер та перемити деталі, спрацьовані замінити новими.

Технічне обслуговування  та ремонт гідравлічної системи трактора.

Гідравлічна система забезпечує підйом та опускання навішаних на трактор машин і включає в себе: масляний насос, розподільник, масляний бак з фільтром, силові циліндри, трубопроводи з арматурою.

Гідронасос – слуд=жить для нагнітання відповідного тиску в гідросистему.

Насос – шестеренчастого типу. На тракторах МТЗ - 80\82 встановлений насос НШ -32-2 – правого обертання. Цифри 32 – теоретична подача робочої рідини в см за один оберт вала ведучої шестерні 2 – це конструктивне виконання разом з гостом ГОСТ 8753-71.

Насос качає масло 45 л\хв при обертанні колінвала двигуна 2200 об\хв.

Насос складається з корпуса, кришкиз ведучою та ведомої шестерні, які вложені в підшипникову обойму (півциліндр зчотирма підшипниковими гніздами) і манжети торцевого уплотніння. Привід насоса в МТЗ- 80 здійснює від проміжної шестерні привода вала відбір потужності. Насос перевіряється на робочу спроможність. На тракторі за допомогою прилада КИ -1097 Б (дросель-розходомір ДР -70). 

Масляний насос при розбиранні перевіряється на:

На цілісність манжета і сальника.

Розгрузочної манжет.

Торцевого манжету.

Радіальної манжети.

Розподільник марки Р -75 –ВЗВР, який стоїть на тракторі  та має чотири положення, а саме: підйом, нейтральне, опускання, плаваюче.

При тех обслуговуванні перевірити чи немає підтікань під кришками  та підтікання на верхній кришці під ричагами та перевірити стиржневий перепускний клапан, всі отвори і фаску на клапані.

 Повключати золотники, щоб  перевірити чи немає заїдань в золотниках. Промити в чистому дизильному паливі зібрати і перевірити на стенді.

Силові циліндри на тракторі є один силовий циліндр Ц-100 (діаметр 100мм) його називають основним циліндром та два циліндри Ц-75 (діаметр 75мм) разом з штуцерами входять в комплект доповнюючого обладнання його називають виносним циліндром так як він встановлюється на с\г машини. На циліндрі є на верхній кришці штуцери, один гідромеханічний, а другий замедлений клапаном. Гідромеханічний клапан служить для регулювання висоти опускання машини.

Замедляючий клапан служить для зменшення швидкості руху штока циліндра під дією маси машини (опускання машини).

Фільтр складається з фільтруючих елементів, які промиваються через 240 мротогодин. В верхній частині фільтра розміщений клапан фільтра, який потрібно промити. 

Маслопроводи є із запірними пристроями, та з розривними муфтами.

ІІІ. Поточний інструктаж ( самостійна робота учнів 190 -270 хв).

Видати завдання для самостійної роботи учнів та пояснюю порядок їх виконання.

Правила безпеки праці.

Розподіл учнів по робочих місцях

Критерії оцінювання виконаних робіт.

Цільові обходи майстром в\н робочих місць учнів.

- перевірка організації робочих місць учнів;

- перевірка правильності виконання прийомів операцій учнями;

- перевірка опанування прийомів самоконтролю;

- самамостійність учнів у виконанні роботи;

- правильність дотримання технічних умов праці;

- дотримання умов безпеки праці;

6. індивідуальна робота з учнями (допомога учням, які не виконують обсяг роботи)

7. припотребі застосування додаткового фронтального інструктажу для групи.

8 Прийом та оцінювання робіт учнів.

9. Прибирання робочих місць учнями,  здавання роздаткового матеріалу, перевірка обладнанняі техніки, інструменту.

ІV Заключний інструктаж (10-30 хв.)

Аналіз діяльності учнів у процесі уроку.

Оцінювання роботи учнів та їх об’єктивне обгрунтування.

Відзначення крашої роботи учнів.

Аналіз причин та помилок та способів їх усунення.

Аналіз виконання правил і вимог безпеки праці та організації робочого місця.

Повідомлення і обгрунтування оцінювання учнів.

Видача домашнього завдання.

Майсте в\н Козютинський М.В.









Графік

Переміщення ланок                                                              група №21

Модуль ТРА 1-2

Технічне обслуговування  та ремонт тракторів відповідно до кваліфікації А1

№ завдання

Кількість годин

Назва завдання

Переміщення ланок


1

6

Розборка муфти зщеплення, виявлення дефектів, наклепування наклепок;

Підібрати і замінити пружини, підшипники, збирати і відрегулювати муфту зчеплення

1,2,3,4,5


2

6

Провести технічне обслуговування та ремонт пускового двигуна ПД-10У

2,3,4,5,1


3

6

Провести технічне обслуговування та ремонт блока та головки блока циліндрів та ремонт розподільного механізму.

3,4,5,1,2


4

6

Провести технічне обслуговування та ремонт системи мащення, системи охолодження, живлення.

4,5,1,2,3


5

6

Провести технічне обслуговування та ремонт гідравлічного та електричного обладнання.

5,1,2,3,4







Графік склав майстер в\н                      ____________ М.В Козютинський


Немає коментарів:

Дописати коментар

Роздатковий матеріал